Skwer „Ofiar”

Trwają konsultacje, czy skwerek za kościółkiem św.Rocha w Oławie powinien nosić nazwę „Ofiar Katastrofy Smoleńskiej”. Wiadomo było, że idzie rocznica i coś się zadzieje w tej materii. Z wielu przeróżnych możliwości (pomnik, marsze, walka na krzyże itp.) wybrano coś, co wzbudzi chyba najmniejsze kontrowersje. Pomysł wyszedł (tu nie ma niespodzianki) od PiS, a dokładniej zdaje się od Andrzej Grzeszczaka. Wydaje się, że wszyscy radni go poprą, może nawet jednogłośnie. I dobrze.
Przy okazji proponuję radnym, by sprawdzili czy reklama Radia Maryja na tym samym skwerku, przy krzyżu, jest legalna (moim zdaniem chyba nie). Jeśli nie, radzę tę reklamę usunąć przed odsłonięciem tablicy z napisem „Ofiar Katastrofy Smoleńskiej”. Zestawienie obu napisów sugerowałoby zawłaszczenie katastrofy przez jedną tylko grupę mieszkańców, a tego chyba nikt nie chce.

Napisane przez:

komentarzy 28 do “Skwer „Ofiar””

  1. 26-03-2011 o godz. 14:31, Mr_Oogie_Boogie_Man pisze:

    Ha, ha, ha! Wpis o tabliczce informującej o częstotliwościach nadawania Radia Maryja, to prolog jakiejś tragifarsy?! Może od razu powinien zostać usunięty stamtąd krzyż albo przeniesiony cały kościół? Przecież nie każdy z pasażerów tragicznego lotu był katolikiem. Może dostawić tam reklamę Wybiórczej albo trawę pomalować na czerwono, ba, tęczowo?! Pomysł ogólnie uważam za trafiony, miejsce również jest właściwe. Mam nadzieję, że obejdzie się bez idiotycznych haseł o prawach obywatelskich, wolności sumienia, nawoływania do referendum czy tym podobnych lewackich dyrdymałów. Sam fakt upamiętniania wszystkich ofiar powinien łączyć.

  2. 26-03-2011 o godz. 14:40, Mr_Oogie_Boogie_Man pisze:

    Oczywiście za trafiony uważam pomysł nazwania skweru (jakby komuś wydawało się co innego)*

  3. 26-03-2011 o godz. 20:08, kaja pisze:

    nie jestem pewna czy wszyscy radni poprą ten pomysł, mieszkańcom też niekoniecznie się on podoba

  4. 27-03-2011 o godz. 10:00, wasyl pisze:

    Nie ma to jak martyrologia w wydaniu lokalnym. Bedzie skwer ofiar katastrofy smolenskiej.Pewnie z tego powodu bedzie bardziej dostojnie. Psy beda dostojniej s…ly na skwerze, smieci dostojniej walaly sie po sciezkac, a podeszczowe bloto z wieksza powaga chlapalo po butach. Na nowych tabliczkach informacyjnych prosze wpisac jedynie slowa: „skwer ofiar”. To oszczedna propozycja, dzieki ktorej do czasu wypielegnowania tego miesjsca – najlepiej przez tych radnych, ktorzy w tej sprawie glosowac beda „za” skwerem – bedzie on mogl byc nazywany skwerem ofiar radnych z urzedu miejskiego.
    Pisze Pan redaktor: „Wydaje się, że wszyscy radni go poprą, może nawet jednogłośnie”. Ciekawe, czy także jednogłośnie poparliby propozycję sprzątania tego miejsca wedlug wyznaczonych dyżurów. I tak – w poniedzialki skwer sprząta radna Wodyła, a we wtorek przewodniczący Regiec itd – przeciez wszystkim im jednoglosnie (jak pan przewiduje) zalezy na skwerze. Taki maly egzami i zobowiazanie ze strony radnych pokazałyby ich rzeczywiste zaangażowanie w te sprawe i udowodnilo, ze nie dzialaja wcale wedlug zasady owczego pędu – „10 kwietnia cala Polska nadawac bedzie ulicom i placom nazwy ofier katastrofy, to my w Olawie nie bedziemy gorsi”.

  5. 27-03-2011 o godz. 17:45, kiwi pisze:

    A to Losy Ojczyzny, a to Ofiary Katastrofy, a to Golgoty, a to Inne Straszne, a przez swą Straszność – Wielkie Wydarzenia.
    Tylko tak umiemy się obchodzić ze wspólną pamięcią?
    Wiem, że te wszystkie tragiczne sytuacje wydarzyły się naprawdę. I że mają znaczenie. Bywa nie do przecenienia. Ale jednokierunkowe zagęszczanie pamięci zwykle prowadzi ku stanom klaustrofobicznym i może zakończyć się katalepsją społeczną bądź Wielkim Wybuchem.
    Warto zajrzeć do „Transatlantyku” niejakiego Gombrowicza, gdzie w jednej ze scen trzej polscy emigranci w Buenos Aires lat 40. ubiegłego wieku: Ciumkała Baron i Pyckal, stłoczeni w piwnicy wbijają sobie wzajemnie ostrogi w różne części ciała raniąc się przy tym okrutnie i wykrzykując bełkotliwe hasła i zgrane slogany bogoojczyźniane.
    To niedobrze, że być może wszyscy radni poprą pomysł dra Grzeszczaka.

  6. 27-03-2011 o godz. 18:11, kiwi pisze:

    Oczywiście, że zgodnie z oryginałem powinienem napisać „Trans-Atlantyku”. Dopiero, gdy komentarz wskoczył pod Twój tekst, przyjrzałem się jeszcze raz literkom i …o matko jedyna!!!. Cóż – przyzwyczajenie jest nie drugą, a raczej pierwszą naturą człowieka <:

  7. 27-03-2011 o godz. 21:37, moher mnie uwiera pisze:

    Oni wszyscy już dawno zapomnieli o tragedii ludzi, którzy zginęli w tej katastrofie. Zamiast z godnością kultywować ich pamięć, odgrzewają wszędzie, gdzie się da tego kotleta, od którego rzygać już się chce…

  8. 28-03-2011 o godz. 09:25, admin pisze:

    CBOS, 3-9 marca: Katastrofa smoleńska jest narzędziem walki politycznej – tak myśli 87% Polaków. 85% uważa, że jest wygodnym tematem zastępczym. 78% ankietowanych jest znudzonych i zirytowanych ciągłym mówieniem o wydarzeniach z 10 kwietnia.
    JK

  9. 28-03-2011 o godz. 10:37, kiwi pisze:

    Czego potwierdzeniem są choćby powyższe komentarze:)

  10. 28-03-2011 o godz. 10:53, In121 pisze:

    Ten pomysł to makabreska! Skwer, miejce mające pełnić funkcję wypoczynku i rekreacji, kojarzyć z ofiarami, nieszczęściem, tragedią, pisem, kłótniami, pochodniami itd. to bardzo zły pomysł. Siedzieć na ławeczce wśród „ofiar katastrofy” to przygnębiająca perspektywa i jakby z zaświatów. Pomnik Losów Oczyzny jest najbardziej stosownym i godnym miejsce dla uczczenia ofiar tragedii smoleńskiej.

  11. 28-03-2011 o godz. 11:44, moher mnie uwiera pisze:

    Ale to Polska właśnie – nic co nie jest w stanie na dekady zdołować większej części społeczeństwa, nie zasługuje na pamięć i szacunek…
    Tak to jest „po naszemu”, że za 10 lat nikt nie będzie pamiętał kto zginął w samolocie, a jedynie odgórnie będzie polecenie narodowego dnia smutku i krokodylich łez…

  12. 28-03-2011 o godz. 13:41, Mr_Oogie_Boogie_Man pisze:

    In121, o jakiej rekreacji mówisz? Czy takiej, jaka odbywa się na skwerze przed OK? Przy ul. św Rocha był niegdyś cmentarz, obecnie jest jeszcze kościół. Oczywiście bawić się można, jak jest to w pobliskim hotelu, gdzie przed laty (w tym samym budynku!) był szpital…

  13. 28-03-2011 o godz. 13:43, wolfius pisze:

    Sorry moi kochani, ale przyłączam się do grona … przeciwników tej nazwy. To nie jest dobry pomysł! Sam bym ten skwer opatrzył nazwą:
    1. „Skweru Świerada” – myślę ten pomysł osobiście POprze Naczelny WO :D) albo
    2. „Skweru Kresowiaków” (często spotykam siedzących starszych ludzi wspominających dawne pozostawione Kresy). Myślę, że warto uczcić tych ludzi, aby choć pod koniec życia mieli tę satysfakcję Trzeba jednak się z tym spieszyć …
    3. A może „Skweru Jakuba Sobieskiego” ?

    Pozdr.!

    P.S. A co do sprawy Smoleńskiej – najpierw dopilnować, aby wszystko zostało wyjaśnione, aby nie było jakiejś ściemy, a potem zastanowić się, co z tym zrobić.

  14. 28-03-2011 o godz. 14:19, admin pisze:

    Wolfiusie Kochany, oczywiście, że Skwer Świerada! Popieram, bo to lokalne. Ale akurat teraz pomysł jest inny, a ten byłby odebrany jako oczywisty atak. Oczywiście kiedyś można by nawet poświęcić skwer ofiarom tsunami w Japonii, bo ich było więcej, a przecież dla chrześcijanina człowiek równa się człowiek, choćby i innej rasy czy wiary, ale ani ty, ani ja, nie decydujemy, tylko nasi przedstawiciele. Czy tego chcemy, czy nie.
    JK

  15. 28-03-2011 o godz. 15:21, Mr_Oogie_Boogie_Man pisze:

    Nie wiem na jakiej zasadzie zabiera Pan redaktor głos w imieniu chrześcijan.

  16. 28-03-2011 o godz. 16:10, wolfius pisze:

    Ależ kochany Jurku, bezbłędnie odczytałem Twe pragnienia, bo to łatwizna była :)).
    A tak zupełnie serio, to jak widać z powyższego: POlityka w naszym regionie kieruje się swoją, idiotyczną (od gr. „idios” -właściwy sobie, swoisty) racjonalnością. – Po obu stronach wyimaginowanej politycznej barykady, rzecz jasna. Tu nie ma znaczenia, czy jest sens opatrywać kolejne miejsce tak poważną w treści nazwą, ale liczy się co innego: WSZYSTKIM POLTYKOM TA NAZWA JEST NA RĘKĘ, albowiem tanim kosztem i ci z prawa, i ci lewa będą mogli 10. kwietnia zademonstrować swoje zaangażowanie. Nie wiadomo tylko w co i po co? A to, że wszyscy na codzień się opier**** równo i nic, ale to nic konkretnego dla regionu i kraju nie robią, to już nikogo nie interesuje. – Wszyscy jadą na tym samym wózku z napisem: „nieudacznicy i lenie”. Masz rację, że tu od nas nic nie zależy, ale możemy się temu przygladać i tonować z tej perspektywy patos pustych gestów i słów, które z pewnością w ogromnej obfitości padną przy okazji nadawania nazwy temu skwerowi. W ten właśnie sposób:
    „trzeba pilnie badać
    kształt architektury rytm bębnów i piszczałek
    kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów […]”

    Pozdr.!

  17. 28-03-2011 o godz. 22:36, bypoul pisze:

    jestem przeciw! to kolejny głupi pomysł radnych wiem, że nie wszyscy go poprą bo z kilkoma radnymi już na ten temat rozmawiałem.

    Będzie tak jak w jednym miast Dolnego Śląska (koło Oławy) radny pomysłodawca chciał pomnik, mieszkańcy i radni nie chcieli przyjechał TV i nagle pomysłodawcy wycofali się z genialnego pomysłu

  18. 29-03-2011 o godz. 08:57, admin pisze:

    Mr…. – Nigdy nie zabierałem głosu w imieniu chrześcijan. Napisałem tylko „dla chrześcijanina człowiek równa się człowiek, choćby i innej rasy czy wiary”. Tak rozumiem słowa o miłości bliźniego i inne takie…
    JK

  19. 29-03-2011 o godz. 09:24, realista pisze:

    zgadzam się z Wolfiusem, takie bezmysle i populistyczne nadawanie imon, nazw skwerów, ulic czy rond tuz przed rocznicą jest złym pomysłem-nagle się wzieli wielcy patrioci za nadawanie naszym skwerom nazw

  20. 29-03-2011 o godz. 10:11, Velvet Octopus pisze:

    Narzędziem walki politycznej może być wszystko. Nie trzeba tu żadnych badań OBOP.

  21. 29-03-2011 o godz. 14:16, przyczepialski pisze:

    Ja proponuję skwer „Ofiar losu”. Tym sposobem upamiętni się praktycznie 100% obecnie rządzących i będących w opozycji i wszyscy będą zadowoleni.

  22. 29-03-2011 o godz. 15:11, Mr_Oogie_Boogie_Man pisze:

    Żeby stwierdzić, że człowiek jest człowiekiem, Panie redaktorze, nie trzeba być chrześcijaninem. Takimi rzeczami zajmują się raczej medycy sądowi… Natomiast upraszczanie przykazania miłości… Owszem, kochać trzeba, ale to nie znaczy, że na wszystko pozwalać, o czym się mało kiedy pamięta. Interesujące jest ujęcie statystyczne w upamiętnianiu ofiar. Może najpierw uczcijmy pamięć o ofiarach wielkiego głodu na Ukrainie albo hiszpanki? Upamiętnienie katastrofy smoleńskiej wydaje mi się rzeczą dość naturalną, pozostaje kwestia formy. Oczywiście innego zdania będzie postkomuna, choćby Budzyń. Ten już wie, o kim należy pamiętać!

  23. 31-03-2011 o godz. 01:33, kiwi pisze:

    SKWER ŚWIRADA

  24. 01-04-2011 o godz. 14:44, realista pisze:

    nie będzie żadnego skweru juz po akcji

  25. 01-04-2011 o godz. 14:47, admin pisze:

    Jakieś szczegóły?
    JK

  26. 01-04-2011 o godz. 23:48, bypoul pisze:

    szczegół jeden istotny- nie zaprasza się gości nie powiadamiając o tym gospodarzy. przewodniczący pierw wszystko załaywił a radni dowiedzieli się z gazety, aż tak głupi nie są aby się na wszystko godzić-przynajmniej niektórzy dość ostro reagują

  27. 02-04-2011 o godz. 09:57, admin pisze:

    Czyli jednak czasem informujemy o czymś, czego radni nie wiedzą – to miłe. A tak serio, to może być niezła jatka w ramach oławskiej żałoby, jeśli to prawda, co pisze BYPOUL. I chyba będziemy mieli o czym pisać. Ostatecznie władze spotkają się w niedzielę na uroczystej sesji po co? Mieli nadawać nazwę. Teraz wychodzi na to, że są w stanie wydać jedynie odezwę do narodu, a przy okazji zapewne pokłócić się, tak po polsku. Ale kardynał Gulbinowicz ponoć już zaproszony, więc impreza musi się odbyć.
    JK

  28. 02-04-2011 o godz. 20:02, bypoul pisze:

    tak się dzieje kiedy ktoś najpierw działa bo ma taki prykas a potem myśli. Mówiłem że to ciężki temat jak sobie ktoś naważył piwa i lekceważył innych to teraz niech sam te piwo pije i na przyszłość ma lekcję-nie można nikogo lekceważyć nawet jak się z nimi nie zgadzamy!

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyc następujących znaczników: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Strony

Szukaj

Nieco o stronie

Umieszczam tu zapiski redaktora naczelnego tygodnika powiatowego - na różne tematy, często związane z gazetą, ale niekoniecznie